Sok szülő számára fontos, hogy gyermeke valamilyen területen különleges képességekkel rendelkezzen. De a tehetséget nem mindig könnyű felismerni, és ha fel is ismerjük, ahhoz, hogy egy-egy gyermek tehetsége ki tudjon bontakozni, megfelelő körülményekre is szükség van.
A tehetségek felismerését és gondozását hazánkban egyre többen komoly szakmai hozzáértéssel kezelik nem csak a közoktatásban, hanem a civil szférában is. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács szakmai fórumok megszervezésével, pályázatok kiírásával segíti a tehetséggondozással foglalkozó civil szervezeteket. Magyarország közel 180 ún. tehetségponttal rendelkezik, amelyek tanácsadást és tehetségfejlesztési lehetőséget nyújtanak a tehetséges fiataloknak.
A Csányi Alapítvány tehetségpontjai egyedülálló módon ? egy Életút Program keretében - a 10 éves korban bekerülő tehetséges, ám halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeket felnőtt korukig, a munkaerő piacra kerülésükig támogatja életkoruknak és iskolatípusuknak megfelelően. Különböző módszerek segítségével szűrik ki, hogy melyik gyermek tehetséges valamiben. Az alapítvány az egyik legáltalánosabban elfogadott ún. Renzulli-féle modellt veszi alapul a tehetség fogalmának értelmezésekor.
Ki tekinthető ezek alapján tehetségnek?
Azok, akik átlag feletti általános képességekkel rendelkeznek. Ezek közé tartozik például a magas szintű elvont gondolkodás, a fejlett anyanyelvi képességek, a jó memória stb. Természetesen vannak speciális képességek is, ezek adják meg a jellegzetességét a tehetségnek. Sokféle csoportosítása van a speciális tehetségnek; Gardner szerint például elkülöníthető nyelvi, zenei, matematikai-logikai, vizuális-téri, testi-mozgásos, szociális-interperszonális, intraperszonális tehetség is.
De nem elegendő, hogy valaki átlag feletti képességekkel rendelkezzen, ahhoz, hogy ezt kamatoztatni tudja, szüksége van kreativitásra is. A kretativitás is több elemből épül fel: eredetiség, rugalmasság, spontán hajlékonyság, problémaérzékenység hogy csak a legfontosabbakat említsük.
Renzulli szerint van egy harmadik elengedhetetlenül fontos tényező ahhoz, hogy valakit tehetségesnek nevezhessünk: a feladat iránti elkötelezettség. Ez olyan személyiség-tényezőket foglal magába, amelyek a magas szintű teljesítményhez az energiát, az erőt biztosítják. Ilyen pl. az érdeklődés, a versenyszellem, a kitartás, az érzelmi stabilitás. Lehet valaki bármilyen okos: ezeknek a képességeknek a hiányában nincs magas szintű teljesítmény.