Gyermekeink játékait többnyire tudatosan - vagy kevésbé -, de minden kétséget kizáróan, mi felnőttek formáljuk. A játékos tevékenységek segítségével sok, az életben maradás szempontjából is hasznos dolgot adunk tovább az ősidőktől fogva.
A játék az emberek elemi szükségletének tekinthető, nélküle szürke lenne az élet, nem lenne fejlődés. A szabad, kreatív játék segíti a gyermeket emberré válni, és a felnőttet embernek maradni. A tartalmas, az életkornak megfelelő játék segítheti, hogy mindig értelmet és célokat találjunk az életünkben, ne forduljunk pótcselekvésekhez, ne tévedjünk vakvágányra - még a kamaszkor zűrzavarában sem.
A játék kultúrája elengedhetetlenül fontos egy társadalomban. Nemcsak társadalmi-kulturális szinten értelmezhető, hanem átfogó természeti jelenségként is. Nem korlátozható csak az emberre, hiszen alapelemei: a véletlen és a szabály bonyolult összműködése kozmikus méretekben ugyanúgy érvényesül a természeti jelenségekben, mint a növény- és állatvilágban.
Játék nélkül nem valósulhatna meg előrelépés sem a törzsfejlődésben, sem az ember egyedi életútjában. Lényege a variabilitás, azaz változatosság, az aktivitás és a kreativitás. Ezek a mechanizmusok szolgálják, hogy az egyén különböző viselkedési stratégiákat alakítson ki annak érdekében, hogy megtalálja a lehető legtökéletesebb összhangot környezetével, s így szelekciós előnyöket biztosítson magának.
Miért játszunk? Miért van szükség a játékra? Ezek a kérdések igen gyakran megfogalmazódnak bennünk, s rögtön az értelmét, a célszerűségét kezdjük kutatni.
A játék azonban paradox jelenség. Önmagáért a játékért játszunk, a véletlen és a törvény összjátékának kiszámíthatatlanságából eredő feszültség átéléséért, mely pozitív töltésűvé váló izgalom megélését jelenti.
A sajátosan megalkotott szabályai következtében a realitástól elkülönült világot teremt. Nem tartjuk értelmetlennek, bár gyakran "messze van az ésszerűségtől", hiszen nem közvetlenül irányul célra, csak áttételesen.
Az emberi játék kognitív (megismerő) magatartásformaként is értelmezhető, szerepe elsősorban a megismerésben, a környezethez való alkalmazkodás szolgálatába állított területek, képességek fejlődésében és fejlesztésében van. Lényege a művészetekkel való kapcsolatában keresendő, az alkotás, a felfedezés öröme és a sikerélmény. Jutalma: a képzelet, a fantázia boldog, szabad szárnyalása, a szimbolikus úton létrejövő vágyteljesítés, mely biztosítja az utat az egyre nagyobb teljesítmények és az egyéni boldogulás elérésében. A játék kiváló talaja és eszköze az ember társaival kialakuló és gazdagodó kommunikációjának, szociális kapcsolatainak. Az egyéni, de főként a társakkal való közös játék egyaránt segít a pozitív és negatív élmények feldolgozásában. A szabad, spontán, gyakran nem célorientált vagy improduktív jelleg segíti az "ellazulást".
A játék lényegi pontjait többen is abban látják, hogy más, mint a valóság (túl van a realitáson), szabad, önindított tevékenység, s nem utolsósorban az örömélmény jellemzi. Ezért szoros kapcsolatban áll a kreativitással, a divergens gondolkodással, s így érthető, hogy a felnőtt örömmel végzett, sok próbálkozással, kísérletezéssel teli alkotó munkája is játéknak tekinthető.
Izgalmas kérdés, hogy vajon mi tartja vissza az emberiséget a társadalmi méretű játékatmoszféra megteremtésétől, mely megóvna minden rossztól, agressziótól és rombolástól? Az igazi játék és az agresszivitás ugyanis kizárják egymást, míg a játék és a proszociális magatartás (önzetlen segítőkészség, szeretet) pozitív kapcsolatban vannak egymással. Az emberi fejlődés - morális és intellektuális szinten - ezért csak a játék terében képzelhető el. A játék a faj egyedei közötti békés, harmonikus interakciók során alakul ki. Ahhoz, hogy egészségesen élhessenek az embereknek, meg kell találniuk életük értelmét. Ennek érdekében világunk nagyságát és szépségét kell hozzáférhetővé tennünk a gyermekeknek, a fiataloknak. A világra való rácsodálkozás képessége a nyitottságra, az új ötletek megvalósítása, a kreativitásra való képességet jelenti. Ebben a korban a kreativitás egyenlő a játéktevékenységgel. A legtöbbet tehát akkor tehetjük utódainkért, ha már a kisgyermekkorban megteremtjük nekik az alkotó játékhoz szükséges feltételeket. A játék szabadsága az egyes ember képességeinek határait tágítja, ami által a társadalom előrehaladása is megvalósul.
A kíváncsiság, az érdeklődés, a csodálkozás - minden megismerés forrása. Erre ad lehetőséget a játék, amennyiben kialakulásához és kibontakozásához a felnőttek megteremtették a megfelelő feltételeket.
A játék segít, hogy minél mélyebbre hatolhassunk az irreális, a titokzatos, a misztikus sötétségbe. És minél több tényre derítünk fényt, annál inkább nő kíváncsiságunk és tudásvágyunk. Az önmagáért való tanulás jelensége a játékban érhető leginkább tetten, melynek során belső jutalmat kaphatunk. A külső jutalom a jutalmazott személy cselekvéseit eszközjellegűvé alacsonyítja, s így a személy mindig külső mankókat és irányítást vár el ahelyett, hogy saját sorsáért magát tenné felelőssé, s így irányítani tudná azt. Ha azt szeretnénk, hogy gyermekünk idővel önálló, a problémákat megoldani tudó és örömre képes ember legyen, akkor engedjük őt az úgynevezett "kereső módban" létezni. Azaz engedjük, hogy szabadon felfedezhesse a világot! Ne akarjunk neki kész megoldásokat, kész játékokat kínálni!
A játék azért is fontos a gyermek életében, mert segít a külső és a belső világot integrálni. A gyerek megtanulja, hogy egy világ ura lehet. De ha boldogulni akar, fel kell adnia "gyermekded" óhaját a mindenhatóságra, és kompromisszumot kell kötnie vágyai és a valóság kemény törvényei között. Erre tanít a játék.